donderdag 26 april 2012

Kaart weven

Van de spullen die ik vorige week gekregen heb, vond ik de weef kaarten toch wel erg intrigerend. Dus dat moest uitgeprobeerd worden. Ik snap nog niet helemaal hoe het werkt, maar het werkt wel! Ik heb wat breigarens uit mijn voorraad gehaald, door de 4 gaatjes van 24 kaarten twee draden rood en twee draden groen gehaald (1 draad per gaatje), en ik ben aan het weven en draaien gegaan.

Het eerste stukje ging dus voor geen meter. De spanning op de verschillende draden was niet gelijk, de helft van de draden hing nog door, terwijl de rest al strak stond. Dus het geweven stukje maar weer uitgehaald, en de boel opnieuw gespannen. Toen ging het een stuk beter, en inmiddels heb ik al een klein stukje geweven.

De wol die ik gebruik blijkt niet zo handig te zijn, want ze klit behoorlijk. Dus ik moet regelmatig de boel achter de kaartjes uit de knoop halen, ondanks de draairingetjes. Maar dat mag de pret niet drukken. Het is heel leuk om te zien hoe je door het draaien van de kaartjes patronen kunt maken. Op dit moment heb ik alleen nog maar strepen, maar de volgende keer hoop ik in ditzelfde weefsel ook blokken, visgraatjes en ruitjes te maken.


Tablet weaving
Of all the things I was given last week, I found the weaving cards the most intriguing. So they had to be tried. I’m not yet sure how they work, but they do work! I pulled some knitting yarn from my stash, through the 4 holes of the 24 cards I pulled two red threads and two green threads (1 thread per hole), and I started weaving and turning.


The first bit I had woven was a mess. The tension wasn’t equal on all threads, half of the treads were still slack, while the rest was pulled tight. So I undid that bit, and I restrung the whole lot. Weaving went a bit better after that, and I now have woven a small band. The yarn I used turned out not to be too well suited for the job, because they cling together a lot. So I regularly need to untwist the threads behind the cards, regardless the twist thingies at the end, but never mind. It’s fun to see how you can make patterns by turning the cards. At the moment I only have stripes, but next time I hope to also have blocks, chevrons and diamonds in this same band.


Voor uitleg over kaart weven /For explanation on card weaving:

http://www.denblauwenswaen.nl/public/sites/dutch/technieken/kaartweven.htm
http://www.shelaghlewins.com/tablet_weaving/TW01/TW01.htm
http://www.weavershand.com/
http://www.lindelwirt.homepage.t-online.de/tabtext.htm#tabletweaving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten