woensdag 20 november 2013

Acceptatie en Begrip voor Chaos: ABC-quilt

Via vele omwegen heb ik eindelijk een kleurenplan voor mijn Dear Jane quilt. Het lezen van de brieven die Brenda Papadakis aan Jane Stickle schreef deed mij beseffen dat Jane leefde aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Op kleinere schaal geldt hetzelfde voor mij en mijn familie.

Mijn oudste heeft onlangs de diagnose PDD-NOS gekregen, een stoornis in het autisme spectrum. Deze diagnose verandert niets aan mijn zoon, maar het verklaart wel veel.  Zijn voor ons onbegrijpelijke gedrag zorgt regelmatig voor chaos binnen ons gezin, en hier moeten wij mee leren omgaan. Door voor rust en regelmaat te zorgen, wordt het voor mijn zoon een beetje makkelijker om de wereld om hem heen te begrijpen. Zorgen voor die rust en regelmaat is niet makkelijk, maar met veel geduld komen we er wel.

Mijn eerste lapjes, achtergrond en 4 voorgrond
My first fabrics, background and 4 foreground
Dear Jane kan dit alles heel goed tot uiting brengen.  De veelal geometrische patroontjes en de strakke indeling van vierkanten en driehoeken zorgen voor de regelmaat. Groen is voor mij een kleur die voor rust zorgt, paars daarentegen vind ik een hele mooie, maar onbegrijpelijke kleur. Daarom heb ik ervoor gekozen om mijn quilt voornamelijk in groen tinten uit te voeren, met willekeurig paarse blokken en driehoeken. En met veel geduld zijn zelfs de moeilijkste patroontjes na te maken.

Acceptance and Understanding for Chaos: ABC-quilt
In a round about way I finally have a color scheme for my Dear Jane Quilt. While reading the letters Brenda Papadakis wrote to Jane Stickle I realized that Jane lived at the eve of a new era. On a smaller scale the same goes for me and my family.

Recently my eldest was diagnosed with PDD-NOS, a disorder related to autism. Having this diagnose does not change anything to my son, but it does explain a lot. His (for us) inexplicable behavior regularly causes chaos within our family, and we have to learn to handle this. By surrounding him with peace and order, we make it a little bit easier for my son to understand the world around him. Supplying him with the necessary peace and order is not easy, but with lots of patience we’ll get there.
Nog meer groen, en 1 zacht paars
Even more green, and 1 soft purple
 

Dear Jane can express this very well. The mostly geometric patterns and the strict arrangement of squares and triangles represent the order. To me, green is a peaceful color, while I don’t “understand” the color purple, even though I love it. That’s why I’ve decided to use mainly green shades for my quilt, with random purple blocks and triangles. And with lots of patience even the most complicated patterns can be made.

1 opmerking:

  1. Misschien kan deze blog je helpen om je zoon een beetje te begrijpen: www.iksimij.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen